Proč a jak plést zkušební čtverec

Pletení zkušebního vzoru tedy čtverce 10 x 10 cm zabere jen asi půl hodiny času, a věřte, že vám ve výsledku ušetří čas. Plete se před každým novým projektem, na který použijete nový vzorek nebo novou přízi. Pomocí zkušebního čtverce zjistíte počet ok v řadě, která budete nahazovat na jehlici. A proč vám ušetří čas? Přece proto, že nebudete muset párat příliš těsnou nebo nadměrnou čepici či jinou nevydařenou práci.

Adjustační páska

Někteří výrobci přízí uvádějí na adjustačním pásce příze počet ok a řádků na zkušebním vzorku 10 x 10 cm. Tyto údaje naleznete většinou u výrobců zahraničních přízí, např. o výrobce Schachenmayr a Phildar. Lze se toho držet za předpokladu, že budete plést žerzejový vzor s doporučenými jehlicemi. Pokud budete plést jiný vzorek, pak se vyplatí uplést vlastní zkušební čtverec.

Jak na to

Postup pro zhotovení vzorku je jednoduchý. Vezměte přízi, ze které budete chtít plést svůj projekt a s doporučenými jehlicemi nahoďte ca 25 – 30 ok (platí pro středně silnou přízi), tlusté příze stačí ca 20 ok a příze slabé 35 ok. První 3 řady pleťte hladce (z rubu i lícu), to proto, aby se vzorek odzdola neroloval. Další řady budou mít na obou okrajích – 4 oka hladce na licní i rubové straně,opět proto, aby se vzorek nezačal po stranách rolovat. Uprostřed pleťte vzorek, kterým budete plést svůj projekt. Pleťte tolik řad, až vytvoříte čtverec. Měl by mít velikost kolem 10 x 10 cm. Následně ukončete.

Hotový vzorek trochu v rukou protáhněte do šířky i délky a vyperte. Každá příze totiž po vyprání malinko změní velkost, buď se povytáhne nebo trochu srazí. Po uschnutí vzorku vezměte do ruky pravítko nebo krejčovský metr a spočítejte počet ok, která se vejdou do 10 cm na šířku i výšku. Počet ok na 10 cm bude vodítkem pro výpočet ok na šířku celého projektu / díl projektu a počet řad na výšku. Tím pádem můžete přepočítat vzorek na libovolnou velikost. Další výhodou pletení čtverce je, že zjistíte, jak bude zvolený vzor vypadat a jak se vám bude pléstJ

Příklad:

1. Upleťte zkušební čtverec dle návodu výše.

2. Spočítejte počet ok v řadě, která se vejdou do 10 cm.

3. Změřte požadovanou šířku (např. obvod hlavy, apod.)a vydělte 10.

4. Výsledek vynásobte počtem ok v řadě.

Získáte tak přesný počet ok, která máte nahodit na jehlici.

© Napsáno pro blog propleteni.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *